BLOG WIEDZY FIZJOTERAPEUTYCZNEJ

 

 

Jak zlikwidować ból kręgosłupa za pomocą jednego ćwiczenia? Sprawdź, czym jest PREFERENCJA KIERUNKOWA!

Bardzo często w przypadku bólu kręgosłupa możemy znaleźć mnóstwo porad oraz dziesiątki ćwiczeń, które mają za zadanie zmniejszenie bólu. Biorąc pod uwagę jak mocno skomplikowanym i wieloczynnikowym tematem jest ból kręgosłupa, takie podejście wydaje się bardzo trafne. Istnieje natomiast grupa pacjentów, którzy będą mogli zmniejszać swoje dolegliwości, wykonując tylko jedno ćwiczenie. Takie podejście będziemy nazywać preferencją kierunkową.

 Kto może skorzystać z preferencji kierunkowej?

rwa bol

Metoda przeznaczona będzie głównie dla pacjentów, którzy odczuwają ból kręgosłupa lędźwiowego z promieniowaniem do nogi.

dyskopatia bol 2

Pacjenci, którzy odczuwają ból tylko w kręgosłupie, również mogą wypróbować ten sposób leczenia, jednak istnieje mniejsza szansa, że uda się u nich znaleźć jeden kierunek ruchu, który będzie zmniejszał ból.

Czym zatem jest preferencja kierunkowa?

W przypadku bólu kręgosłupa lędźwiowego, który promieniuje do nogi, jednym z celów fizjoterapii jest ustalenie, czy objawy pacjenta można zmniejszać, poprzez wykonanie ruchu w jednym określonym kierunku. Najczęściej będzie to ruch w kierunku zgięcia lub wyprostu. Jeśli zostanie znaleziony ruch, który zmniejsza ból, określa się go jako preferencja kierunkowa i wykorzystuje jako wskazówkę do doboru odpowiednich ćwiczeń.

Kiedy wiemy, że preferencja kierunkowa działa?

 W przypadku bólu promieniującego do nogi ważne jest, aby zrozumieć, że jeśli ból opuszcza nogę i wraca, w kierunku do kręgosłupa oznacza to, że zmniejszamy podrażnienie tkanek i przyspieszamy ich regeneracje. Zjawisko to nazywamy CENTRALIZACJĄ (cofanie się bólu z nogi do kręgosłupa). Z drugiej strony, jeżeli ból zaczyna promieniować od kręgosłupa do pośladka, uda, łydki czy stopy jest to znak, że nasz stan się pogarsza. Im dalej ból promieniuje od kręgosłupa w kierunku nogi, tym większe podrażnienie tkanek, a zjawisko to nazywamy PERYFERALIZACJĄ.

Jak zastosować zjawisko preferencji kierunkowe w praktyce?

W filmiku na początku artykułu przedstawiliśmy 2 ćwiczenia. Jedno ćwiczenie "zgięciowe" oraz drugie "wyprostne". Jeśli odczuwasz ból kręgosłupa zwłaszcza z promieniowaniem do nogi, oceń swój ból w skali od 0 do 10, gdzie 0 to brak bólu, a 10 to największy ból, jaki miałeś. Następnie wykonaj 10 powtórzeń jednego ćwiczenia. Jeśli po 10 powtórzeniach twój ból się zmniejszył lub zaczął się cofać z nogi w kierunku kręgosłupa, to jest to twoja preferencja kierunkowa. Jeżeli natomiast twój ból się pogorszył lub jest taki sam, to spróbuj wykonać 10 powtórzeń drugiego ćwiczenia.

Znalazłem moją preferencję kierunkową co dalej?

Świetnie! Wykonuj to jedno ćwiczenie co godzinę po 10 powtórzeń. Monitoruj czy twój ból się zmniejsza oraz, czy objawy cofają się z nogi w kierunku kręgosłupa. Takie podejście pozwoli zmniejszyć podrażnienie tkanek oraz przyspieszy ich regenerację.

Nie znalazłem swojej preferencji kierunkowej co dalej?

Jeżeli oba ćwiczenia nie przynoszą ulgi lub ból wręcz się nasila i promieniuje dystalnie od kręgosłupa, oznacza to, że twój program ćwiczeń musi być trochę bardziej rozbudowany. Sprawdź nasz artykuł odnośnie Rwy kulszowej oraz Dyskopatii, przedstawiliśmy tam bardziej rozbudowane programy ćwiczeń na ból kręgosłupa.

PODSUMOWANIE

Jeżeli odczuwasz ból kręgosłupa z promieniowaniem do nogi, znalezienie kierunku ruchu, który zmniejsza twoje objawy, może być bardzo pomocne i znacznie przyspieszyć twój powrót do zdrowia. Jeśli jednak twój ból nie reaguje na żaden kierunek, spokojnie po prostu potrzebujesz bardziej rozbudowanego programu ćwiczeń, który znaleźć możesz w naszych pozostałych artykułach na blogu.

 

O MNIE:

spinezdjecie min

Nazywam się Krystian Strojny. Jestem fizjoterapeutą oraz założycielem firmy SpineMedica - specjalistyczne leczenie bólu kręgosłupa i stawów. Na co dzień pracuje w swoim prywatnym gabinecie, pomagając pacjentom z dolegliwościami bólowymi układu ruchu. Jedną z głównych specjalizacji w naszym ośrodku jest tak zwany Medyczny Trening Terapeutyczny. Obecnie wiele badań naukowych jasno wskazuje, że terapie aktywne oparte o proste programy ćwiczeń mają bardzo wysoką skuteczność w redukowaniu dolegliwości bólowych. To, co nas wyróżnia to fakt, że kładziemy bardzo duży nacisk właśnie na promowanie Treningu Medycznego oraz edukacji pacjenta, ponieważ są to kluczowe elementy zapewniające długoterminowy efekt naszych działań, a nie jedynie chwilową ulgę. Serdecznie zapraszam Cię do zapoznania się z naszymi mediami społecznościowymi oraz blogiem gdzie dzielimy się darmową wiedzą.