BLOG WIEDZY FIZJOTERAPEUTYCZNEJ

 

 

Doskwiera Ci ból BARKU? Pozbądź się go dzięki tym zaleceniom!

bark tytulBól barku najczęściej odczuwalny jest z przodu lub boku stawu. Dolegliwości z reguły nasilają się podczas spania na bolesnym barku, podnoszenia przedmiotów, sięgania ręką nad głowę czy unoszenia ręki bokiem.

Dolegliwości, najczęściej spowodowane są dysfunkcją mięśni stożka rotatorów i/lub mięśni łopatki. Struktury te mają za zadanie stabilizacje kompleksu barkowego, a ich nieprawidłowe działanie będzie zaburzało mechanikę stawu barkowego, co z kolei daje dolegliwości bólowe. 

Bardzo dobra wiadomość jest taka, że badania naukowe pokazują, iż odpowiedni trening mięśni stożka rotatorów oraz mięśni łopatki połączony z terapią manualną oraz edukacją pacjenta pomaga zmniejszyć ból i poprawić funkcjonowanie kompleksu barkowego.

 

 

TERAPIA MANUALNA

IMG 20210914 WA0029

W przypadku dolegliwości bólowych stawu barkowego w terapii pod uwagę zawsze musimy wziąc oprócz samego barku również odcinek szyjny i piersiowy kręgosłupa. Ponieżej zaprezentujemy kilka najczęście używanych przez nas technik w gabineciu podczas pracy z pacjentami z bólem barku. Wszystkie techniki używane są po wcześniejszym wykonaniu badania, w którego skład wchodzi bardzo dokładny wywiad, ruchy aktywne poszczególnych stawów, testy funkcjonalne oraz testy bezpieczeństwa. Dzięki takiemu podejściu terapia zawsze jest bardzo bezpieczna oraz zapewnia wysoką skuteczność w postaci zmniejsznią bólu ,poprawy ruchomości i siły barku.

mob torebki tylnej

Mobilizacja AP (Anterior-Posterior) w odwiedzeniu barku. Technika ta pozwala mobilizować struktury tylnej części barku, bardzo przydatna u pacjentów z ograniczeniem w obrębie rotacji wewnętrznej barku. Głownie stosowana u osób z zespołem bólu podbarkowego jak również po uszkodzenia obrąbka stawowego typu SLAP.

mob barku odw

Mobilizacja w kierunku kaudalnym połączona z ruchem odwiedzenia. Bardzo często u osób po urazie w obrębie ścięgna lub mięśnia stożka rotatorów występuje zjawisko bolesnego łuku. Bolesny łuk oznacza ból barku pomiędzy 90 a 120 stopni odwiedzenia. Poniższa mobilizacja często bardzo szybko pozwala zredukowaćból oraz odbudować ograniczony ruch odwiedzenia. Będzie to też świetna opcja dla osób po unieruchomieniach barku, po których ruch odwodzenia jest jednym z najsztywniejszych kierunków.

MTG bark

Pomimo, że ból barku odczuwalny jest z reguły z przodu stawu to najbardziej zaangażowane struktury mięśniowe leżą po jego tylnej stronie. Masaż tkanek głębokich w tym rejonie często przynosi ulgę osobom po świeżych urazach mięśniowych w obrębie stożka rotatorów, jak również pacjentom z bardziej przewlekłymi problemami barku zespół bólu podbarkowego czy bark zamrożony.

manip cx blog

Manipulacja kręgosłupa szyjnego. Dowody naukowe jednoznacznie wskazuja, że manipulacja kręgosłupa szyjnego jest bardzo efektywna u pacjentów z bólami barku. Nie powinno to wywoływać u nas żadnego zdziwienia ponieważ z anatomicznego punktu widzenia zdecydowana większość struktur barku unerwiana jest właśnie z kręgosłupa szyjnego, zwłaszcza na uwadze powinniśmy mieć segment C5-C6.

manip tx blog

Na powyższym filmiku przedstawiamy z kolei manipulacje odcinka piersiowego kręgosłupa. Dlaczego techniki stosowane w obszarze kręgosłupa piersiowego mają wpływ na odległy anatomicznie bark? Badania sugerują, że techniki terapii manualnej, takie jak manipulacje mogą działać nie tylko poprzez zmianę lokalnych odpowiedzi tkanek (zmniejszenie napięcia mięśniowego), ale także poprzez zmianę sposobu postrzegania ciała przez nasz mózg.

EDUKACJA PACJENTA

IMG 20210914 WA0027

Drugą bardzo istotną częścią terapii jest edukacja pacjenta, to właśnie dzięki niej proces powrotu do pełnej aktywności fizycznej będzie przebiegał w sposób najbardziej optymalny. Trzymanie się poniższych zaleceń sprawi, że pozbędziemy się naszych dolegliwości w obrębie barku w znacznie szybszym czasie. Nie stosowanie się z kolei do poniższych punktów znacznie wydłuży czas naszej rekonwalescencji. Oto co powinien wiedzieć każdy pacjent z bólem barku:

  • Odciążenie stawu - W pierwszym okresie leczenie, czyli pierwsze 2-3 tygodnie staraj się nie przeciążać bolesnego stawu. Wygląda to w ten sposób, że jeśli jakieś czynności, w trakcie dnia nasilają ból barku to staraj się ich unikać. W kolejnych etapach, gdy ból barku będzie znacznie mniejszy będziesz mógł do nich oczywiście wrócić.
  • Suplementacja kolagenu - Białko o nazwie kolagen jest podstawowym budulcem tkanki łącznej, która z kolei znajduje się w naszych stawach, ścięgnach czy więzadłach. W przypadku takich dolegliwości jak zmiany zwyrodnieniowe czy urazy ścięgien warto suplementować kolagen ponieważ przekłada się to na lepsze odżywienie stawu.
  • Zimny okład - Kompres chłodzący bez problemów dostaniesz w aptece. W celu oziębienia należy włożyć kompres do zamrażalnika na 2-3 godziny. Kompres przyłóż w miejsce bólu, ale nie bezpośrednio na skórę tylko przez szmatkę, która powinny być dołączona do opakowania. Stosuj zimny okład 3x dziennie przez 15 minut PRZED ćwiczeniami przez 2-3 tygodnie. Okład ma działanie przeciwbólowe, co pozwoli na bardziej efektywne wykonanie zestawu ćwiczeń.
  • Unikaj spania na bolesnej stronie - Na początku leczenia gdy twoje dolegliwości są dość mocne, staraj się unikać zasypiania na bolesnej stronie, im mniejsza prowokacja objawów w fazie ostrej tym szybciej intensywne bóle ustąpią.

MEDYCZNY TRENING TERAPEUTYCZNY 

Medyczny Trening Terapeutyczny polega na ułożeniu indywidualnego programu ćwiczeń dla osób z dolegliwościami bólowymi układu ruchu. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mają za zadanie w pierwszej fazie zmniejszenia dolegliwości bolowych, a w kolejnych etapach leczenia wzmocnienie struktur barku głównie mięśni stożka rotatorów co zapobiega nawrotom dolegliwosci. W przypadku bólu barku oprócz ćwiczeń na sam bezpośrednio bolesny staw pod uwagę musimy wziąc odcinek szyjny oraz piersiowy kręgosłupa. Odpowiednia ruchomość zwłaszcza kręgosłupa piersiowego jest kluczowa dla odbudowy prawidłowej funkcji stawu barkowego.

ciasnota filmik cwiczenia

Trening mający na celu stopniowane zwiększanie obciążenia na mięśnie oraz ścięgna okolicy barku bardzo często pomaga zredukować ból oraz poprawić funkcje barku.

ćwiczenia Tx blog

Ćwiczenia odcinka piersiowego kręgosłupa mają bardzo duże znaczenie w programie treningowym budowanym pod kątem odbudowy prawidłowej mechaniki barku. Dodatkowo delikatnie wykonywane w pierwszym etapie leczenia są w stanie w dużym stopniu łagodzic dolegliwości bólowe.

Jeśli podczas wykonywania powyższych ćwiczeń pojawi się ból to musimy określić jego skale od 0 do 10 (0 to brak bólu, 10 największy ból jaki odczuwaliśmy kiedykolwiek). W przypadku powyższych ćwiczeń nie chcemy prowokować silniejszego bólu niż 3-4 na 10, dodatkowo w trakcie wykonywania treningu ból nie może się nasilać, byłoby idealnie gdyby wręcz się zmniejszał, ewentualnie utrzymywał na takim samym poziomie.

PODSUMOWANIE

Przechodząc do podsumowania jest cała masa badań naukowych, które bardzo jasno pokazują, że leczenie bólu stawu barkowego musi być multimodalne/wieloczynnikowe czyli składać się z wszystkich wyżej wymienionych elementów: ćwiczeń, edukacji oraz terapii manualnej. Takie podejście zapewnia bardzo szybką ulgę w bólu oraz przede wszystkim zapobiega dalszym nawrotom epizodów bólowych dlatego właśnie takie rozwiązania stosujemy w naszym gabinecie w Nowy Sączu na ul. Jana Długosza 22.

Zarejestruj się już teraz online!

lub

Telefonicznie: 517-381-146